DariMataHatiku

DariMataHatiku

Clik!!Clik!!Clik!!!

Monday, November 8, 2010

Indonesia=Bencana.Mengapa???

Salam sume,
pada mula sekali marilah kita sedekah Al-Fatihah kepada mangsa2 Gunung Merapi yang beragama Islam..
Al-Fatihah........................................
wahh, lame jugak aku x post entri yang baru..
sangat2 sibuk sekarang nie..
berperang dengan final exam..
study macam orang nak wat thesis je..haha
lambat lagi tue..
ok2, berkenaan dengan tajuk entri aku kali nie..kenapa korang rase???kesian aku tengok orang Indonesia, tp ade ke dorang kesian kat kite???huhuhu..
baru2 nie bencana GUNUNG BERAPI MERAPI memuntahkan lahar yang telah meragut hampir 400nyawa..korang bayangkan lah, Yogyakarta tue sebesar negeri Kedah, kalau jadi kat Malaysia??mana nak lari kawan???huhu...
dulu TSUNAMI lepas tue GEMPA BUMI, sekarang???lepas nie??akan datang??ohhh tidakkkkk.....
jom kita siasat, apakah sebab bencana alam amat 'meyukai' Indonesia..

DARI MATA:
berkenaan dengan bencana yang x abeh2 menimpa Republik Indonesia..kesian budak2 kecik, awal usia dah xde mak bapak..yang isteri jadi balu, yang si suami jadi duda, yang si anak jadi piatu..ape2 pun kite kena ingat, bencana nie datang dari Allah swt..so kite kena laa kembali kepadaNya untuk dapatkan jawapan mengenai tajuk entri aku kali nie..
bagi yang x bersetuju tue harap2 dapat laa bagi komen yang memberansangkan otak aku yang tengah serabut nie..haha...
banyak jugak akta2 atau pun undang2 negara Indonesia yang x selari dengan ajaran Islam..perkahwinan berlainan agama sebagai contoh..dibenarkan ke dalam Islam??kalau dibenarkan pun hanya dengan Ahlil-Kitab jee xsilap aku..tapi fenomena yang terjadi di Indonesia??Kristian kahwin dengan Islam, Islam kahwin dengan Buddha..susah laa macam nie..anak korang nanti nak masuk sebelah mana??
satu lagi yang aku betul2 kecewa dengan Indonesia yang merupakan seNusantara dengan Malaysia adalah dorang punya sistem Perfileman..

wahhh, hebat2 filem Indonesia sekarang..untuk pengetahuan korang, adegan2 18SX dalam filem Indonesia memang dah lama ada..sejak tahun 1980an lagi..pelakon Malaysia pun ada terlibat jugak dalam produksi filem tue..seingat aku Raja Emma yang berlakon dalam filem ^&*%*( yang memaparkan adegan malam pertama..fuhh, berderau darah aku bile dapat tau pelakon Malaysia pun terlibat jugak..mungkinkah bencana jugak akan menimpa Malaysia??Allah swt jee yang Maha Mengetahui...
selain itu, politik kat Indonesia pun xsebersih yang dikhabarkan..banyak penyelewengan yang berlaku dari zaman Suharto sampai Bambang..ape info yang aku dapat nie sebenarnya leh dipercayai sebabnya datang sendiri dari Indonesia..sooooooo??

tapi megikut sains plak, x dinafikan bahawa Indonesia merupakan negara yang paling x strategik tempatnya..boleh mengundang bahaya kerana bermacam2 bencana alam yang boleh berkalu sebagai contoh TSUNAMI, GUNUNG BERAPI dan GEMPA BUMI..terletak betul2 di selatan Asia Tenggara, tempat yang tidak sesuai untuk didiami..tetapi mempunyai sumber2 asli yang amat banyak samapai satu ketika dulu menarik perhatian Belanda..yabg baru aku dapat berita tadi, sekarang masih ada 10 lagi GUNUNG BERAPI yang aktif kat Indonesia..syukur rasanya aku hidup kat Malaysia...
DARI HATI:
nak salahkan siapa???aku serahkan kat korang untuk buat keputusan sebab benda nie subjektif sangat..berkenaan dengan filem tadi, kat Malaysia pun dah mula ada usaha untuk membuat filem bercorak 18SX..contohnya filem terbaru yang belum lagi ditayang..

HAQ, adegan (*^*%* Adi Putra dengan Nanu Baharuddin..fuhhh..mengapakah perlu untuk mmenyelitkan adegan nie??kata Adi Putra adegan berkenaan adalah sebagai penarik penonton ke pawagam..pe kes??huhu, xde cara yang sopan lagi ke sebagai Melayu walaupun kau bukan Melayu Malaysia..???kalau nak fikir2kan, mungkinkah bencana alam yang terjadi kat Kedah, Perlis ada kena mengena dengan Filem nie??xtau laa nak cakap..Allah Maha Mengetahui...
Kalau politik plak??
hmmm, pembangkang ke, kerajaan ke semua ade penyelewengan masing2..macam mana Malaysia nak selamat kalau macam nie???

p/s...doakan kesejahteraan penduduk Indonesia dan Malaysia kerana kita serumpun..No Ganyang2 yaa..
:P

No comments:

Post a Comment